29 września 2023 r.
Przydatne wskazówki oraz przybliżenie metod pracy z dzieckiem w formie terapii.
Ramowy program warsztatów: 4 bloki tematyczne:
1. BAJKOTERAPIA – jest doskonałą metodą pracy z dziećmi z trudnościami w relacjach społecznych. Terapia, która wspiera naukę rozwiązywania trudnych problemów, niezrozumiałych sytuacji dla dzieci. Bajkoterapię stosujemy w bolesnych doświadczeniach a także w terapii zaburzeń rozwojowych dzieci, redukcji lęku, strachu, w czasie różnych niepowodzeń, braku pewności siebie, akceptacji i wielu innych. Dzięki bajkom terapeutycznym młody przyjaciel nauczy się pomagać sobie samemu, nauczy się pozytywnego myślenia. Bajkoterapia obniża poziom lęku, pomaga redukować stres i stawiać czoło przeciwnością.
Całość będzie trwała około 40 minut w czasie, których zostanie opracowany przez terapeutę temat Jacek, mucha i trzy smoki. Bajki pomagajki. Marii Molickiej. Zajęcia z bajkoterapii składają się z dwóch części: 1. przedstawienie bajki przez osobę prowadzącą, rozmowa z dziećmi dotycząca tematu, sesja pytań i odpowiedzi, dochodzenie do wniosków 2. praca plastyczna wykonywana przez dzieci odnosząca się do omawianego zagadnienia. W zależności od tematu, może to być np. malowanie na kamieniach, pisanie listu, tworzenie prac z drucików kreatywnych. Podczas gdy dzieci będą tworzyły swoje prace, my przedstawimy rodzicom zalety tej formy terapii, odpowiemy na wszystkie pytania, które nasuną się rodzicom podczas trwania zajęć.
2. SENSOPLASTYKA – czyli edukacja sensoryczno-plastyczna od pierwszych chwil życia wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Autorką metody jest Izabela Anna Stefańska. Sensoplastyka to kolorowa, pachnąca zabawa dla dzieci od 0 do 100 lat. Podczas zajęć wykorzystujemy ekologiczne i biodegradowalne materiały plastyczne. przygotowane z ogólnodostępnych artykułów spożywczych. Dzięki temu mamy pewność, że zabawa jest w pełni bezpieczna dla dzieci. Plastyka sensoryczna to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw. Dzięki luźnej formule Sensoplastyka® nie narzuca schematu, wymagań czy pożądanych zachowań. Dziecko samo decyduje o podejmowanych aktywnościach i angażuje się na tyle, na ile ma ochotę. Dzięki temu wspieramy umiejętność samodecydowania i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka. Czas zajęć to również niepowtarzalna okazja do spędzenia wspólnych radosnych chwil z dzieckiem. W tym bloku tematycznym zależny nam aby dzieci poza stymulacją sensoryczną i świetną zabawą, stworzyły coś co będą mogły zabrać do domu na pamiątkę. Będziemy bazować na masie solnej, z której dzieci wg własnej inwencji twórczej stworzą prace, które po wyschnięciu, będą mogły pomalować farbami. Tym sposobem, będą mogły nie tylko kreatywnie spędzić czas na warsztatach, ale także w domu. Naszą intencją jest również włączenie rodziców do tej aktywności tak aby stymulując swoje dzieci sensorycznie jednocześnie spędzili z nimi wspaniale czas w bardzo kreatywny sposób. Czas trwania: ok 40 minut.
3. TERAPIA FROEBLA – polega na zapewnieniu dziecku pełnego rozwoju poprzez doświadczenia, samodzielność w działaniu, jak również dochodzenie do wiedzy poprzez zabawę. Przy wykorzystaniu „darów” w postaci wełnianej piłeczki, patyczków oraz specjalistycznych zestawów klocków drewnianych, dzieci rozwijają kompetencje komunikacyjne, gotowość do nauki czytania i pisania, usprawniają motorykę duża i małą, grafomotorykę, ekspresje ruchową. Rozwijają procesy poznawcze, emocjonalne a także budują pojęcia matematyczne (figury, liczby, zbiory, długości), rozwijają wyobraźnię, kreatywność, umacniają poczucie „własnego ja”, rozwijają się twórczo, plastycznie i ruchowo. Dzieci w czasie zajęć uwrażliwiają się na normy społeczne, kulturowe, komunikacyjne. Rozwijają świadomość prozdrowotną, zainteresowanie sportem. Zajęcia będą prowadzone poprzez wykorzystanie wierszyka i elementu ruchowego z piłeczkami, układanie wzorów z wykorzystaniem darów Froebla, elementy kodowania, oraz na zakończenie gimnastyka. Czas trwania: ok 40 minut.
4. TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ Z TERAPIĄ RĘKI - Terapia SI jest prowadzona przez terapeutę Integracji Sensorycznej w specjalnie do tego celu przygotowanym gabinecie przy użyciu odpowiedniego sprzętu. Są to przede wszystkim stelaże, huśtawki, trampoliny, maglownice oraz różnorodny sprzęt naziemny, który służy głównie stymulacji układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Terapeuta SI wykorzystuje także wiele drobnych pomocy sensorycznych, często wykonywanych samodzielnie lub wspólnie z dzieckiem. Pozwala to na rozwój kreatywności oraz na urozmaicenie zajęć tak aby nie traciły na atrakcyjności dla dziecka. Celem terapii SI jest kontrolowana stymulacja wszystkich systemów zmysłowych, która wpływa na poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i motorycznej. Zajęcia SI polegają na dostarczaniu dziecku kontrolowanej dawki doznań sensorycznych, których intensywność jest dostosowana do charakteru i nasilenia zaburzeń. Bardzo ważne jest, aby terapia przebiegała w przyjaznej atmosferze w poczuciu współuczestnictwa – dzięki temu można osiągnąć wysoki poziom rezultatów działań terapeutycznych. Terapia ręki jest metodą wspierającą szczególnie motorykę małą, dzięki której ruchy rąk są sprawne i precyzyjne. Jednak terapia ręki nie skupia się na pracy tylko ręki przy stoliku podczas trzymania narzędzia pisarskiego. Terapia ręki to przede wszystkim praca mająca na celu wzmocnienie całego ciał- motoryki dużej, czyli wzmocnienie ramion, barku, kręgosłupa, łokcia i brzucha a następnie wspomaganiu motoryki małej, czyli prawidłowego chwytu, napięcia oraz praca nadgarstka i palców. Aby zakwalifikować dziecko do terapii ręki niezbędna jest prawidłowa diagnoza, w której zwracamy uwagę na napięcie mięśniowe, właściwą pozycję ciała, sposób w jaki trzyma przedmiot w dłoni, poziom koordynacji wzrokowo- słuchowo – ruchowej, orientacji przestrzennej. Na podstawie diagnozy oraz wywiadu z rodzicem specjalista ocenia problem i dobiera odpowiednie ćwiczenia terapii ręki. Metody stosowane w terapii ręki są dla dziecka bardzo atrakcyjne, ponieważ opierają się na zabawie i ćwiczeniach ruchowych z wykorzystaniem ciekawych narzędzi. Podczas trwania tego bloku tematycznego terapeuci przeprowadzą z dziećmi szereg podstawowych ćwiczeń z zakresu terapii Integracji Sensorycznej i Terapii Ręki, które z pewnością będą dla dzieci dobrą zabawą. W trakcie trwania tych zajęć, opowiemy rodzicom czym jest Integracja Sensoryczna, na czym polega ta forma terapii, w jakich przypadkach jest zalecana, jakich efektów można się spodziewać. Odpowiemy także na pytania, które nasuną się rodzicom w trakcie warsztatów. Czas trwania około 40 minut.
Naszym celem jest pokazanie rodzicom, że tego typu zajęcia dodatkowe, wspomagają rozwój ich dzieci, wspierając je w wielu obszarach, m.in. w sferze emocjonalnej, sensorycznej, poczucia własnej wartości, kreatywności, wspomagają nabywanie podstawowych umiejętności czytania, pisania itd. Jest to inwestycja, która zaprocentuje w przyszłości, dzieci dzięki tym zajęciom stają się pewniejsze siebie, otwarte na świat, uczą się radzić sobie w trudnych dla siebie sytuacjach, odczytywać bodźce płynące z ich ciała i w odpowiedni sposób na nie reagować. Dzięki tym zajęciom można zniwelować niewielkie zaburzenia dzieci w sferze Integracji Sensorycznej co z pewnością poprawi ich komfort życia.
Zajęcia poprowadzi Fundacja Odkrywcy
Na zajęcia obowiązują zapisy, Dorota Zahuta- 600 25 50 60